سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا گاهی اوقات فن لپ تاپ زیاد کار میکند؟

فن یکی از مهمترین ابزارهایی است که به سیستم های رایانه ای و دیگر دستگاه ها کمک می کند تا کنترل گرمای مناسبی را داشته باشند. اما گاهی کاربران لپ تاپ متوجه می شوند که فن لپ تاپ آن ها بیش از حد کار می کند و این موضوع سبب نگرانی آن ها می شود. کارکردن زیاد فن لپ تاپ می تواند عوامل مختلفی داشته باشد که باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد.

کار کردن یکسره فن لپ تاپ چه دلایلی دارد؟

فن لپ تاپ را می توان در ردیف مهم ترین قطعات این دستگاه قرار داد. زمانی که دمای لپ تاپ بالا می رود، فن هم کار خود را آغاز می کند. اما زمانی کار فن لپ تاپ شروع می شود که برنامه های مختلفی را روی دستگاه در حال اجرا داشته یا مدت زمان زیادی در حال کار با آن باشید.

 در برخی مواقع بدون این که هیچ برنامه ای اجرا شود فن لپ تاپ در حال کار کردن است که این موضوع با توجه به موارد خاصی اتفاق خواهد افتاد. برای این مشکل می توان موارد زیادی را عنوان کرد که مهم ترین ان ها موارد زیر هستند:

فشار روی  CPU 

سیستم نرم افزاری می بایست بررسی شود و سپس سخت افزار باید به خوبی چک گردد. می توان بیشتر علت افزایش کار کردن فن لپ تاپ را علل نرم افزاری دانست. اما علت این دلیل عمده را باید این گونه بیان کرد که برخی نرم افزارهای بیش از حد در حال استفاده از سی پی یو هستند. برای بررسی کردن سی پی یو باید CPU USAGE HISTORY را چک کرد. در صورتی که عدد آن در میان 30 و 40 نوسان دارد باید علت را آن برنامه دانست.

گرفتگی دریچه هوا

اگر فن لپ تاپ شما جدیدا بیش از حد کار می کند پس نگاهی به دریچه دستگاه بیندازید. ممکن است به سبب  گرد و غبار و ورود ذرات مختلف در آن دریچه هوا مسدود شده باشد. گرفتگی دریچه هوای دستگاه یکی از عمده دلایل مداوم کار کردن فن است.

رفع ان 

برای این که مشکل مداوم کار کردن فن لپ تاپ رفع شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورد به تنظیمات سیستم

بهتر است ابتدا به وارد تنظیمات ویندوز شوید و سپس مراحل زیر را طی کرده تا مشکل کار کردن مداوم فن لپ تاپ را بر طرف کنید.

Start<Settings<System<Power & Sleep را پشت سر بگذارید. Change plan settings را انتخاب کنید. روی change advanced power setting کلیک کنید و سپس گزینه processor power management را انتخاب نمایید. در فهرست کشوی گزینه system cooling policy را کلیک کرده و اکتیو را به حالت passive درآورید و در اخر هم ok  کنید.

استفاده از خنک کننده های لپ تاپ 

 

کول پد ها و خنک کننده های مختلفی در بازار وجود دارند که می توان با خریداری آن ها به رفع مشکل گرمای بیش از حد لپ تاپ کمک کرد.  در این صورت فن هم کمتر به صورت مداوم کار می کند. برای اطلاعات بیشتر راجع به کارکردن زیاد فن لپ تاپ به رایان دل کوک (https://rdk24.com) مراحعه کنید.